Bridge Builder

Bridgebuilder

Info:
We laten de bouw-ingenieurs in ons los want we zitten met een probleem! Er wordt een nieuwe spoorweg aangelegd die een rivier moet kruisen. Hoe lossen we dit op? En hoe doen we dit met zo weinig mogelijk materiaal? Per groepje krijgen de leerlingen een fictief budget waarmee ze een schaalmodel van hun eigen ontwerp kunnen bouwen, testen en verfijnen. Haalt de trein de overkant? Of stort de trein te pletter?

Tijdens deze workshop werken we aan volgende leerplandoelen

  • 33101: Bij een technisch probleem creatieve oplossingen bedenken en toelichten.
  • 33209: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren hoe ze onder meer gebaseerd zijn op kennis van een aantal gebruikte technische principes.
  • 33218: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de stappen van het technische proces herkennen in concrete ervaringen.
  • 33219: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de kerncomponenten (technische systemen, het technisch proces, hulpmiddelen en/ of keuzen) herkennen binnen de verschillende toepassingsgebieden van techniek.
  • 33301: Een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
  • 33302: Technische systemen in verschillende toepassingsgebieden van techniek gebruiken en/of realiseren.
  • 33304: “De behoefte” en “het probleem” voor het maken van een technisch systeem expliciteren.
  • 33305: Voor een technisch systeem dat ze willen ontwerpen rekening houden met aangereikte criteria: grootte, sterkte, prijs.
  • 33307: Voor een technisch systeem dat ze willen ontwerpen rekening houden met aangereikte criteria: weinig kosten in materialen, voldoen aan een norm (reglement, wetgeving…) opgelegd door de maatschappij.
  • 33308: Na evaluatie, op het einde van het technisch proces, eventueel criteria verfijnen.
  • 33309: Ideeën voor een ontwerp van een eenvoudig technisch systeem bedenken via “trial and error”
  • 33310: Ideeën voor een ontwerp van een eenvoudig technisch systeem verzamelen via een probleemoplossende denkwijze.
  • 33311: Na evaluatie of tussentijds evalueren, op het einde van het technisch proces, het ontwerp aanpassen.
  • 33318: Door gebruik nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem.
  • 33319: Onderzoeken waarom een zelf gerealiseerd technisch systeem niet functioneert of niet voldoet.
  • 33321: Zelf gerealiseerde systemen en werkwijzen met elkaar vergelijken en beoordelen.
  • 33322: Bijkomende ideeën en criteria voor het gemaakte technisch systeem formuleren naar aanleiding van evaluatie.