DOODLE-BOT

DoodleBot

Info:
We leren over de voornaamste energievormen en hoe deze in elkaar kunnen worden omgezet. Om dit te ondervinden doen we enkele proefjes en bouwt iedere leerling een eenvoudige robot die allerlei vreemde figuren kan tekenen. De robots nemen de leerlingen nadien mee naar huis.

Tijdens deze workshop werken we aan volgende leerplandoelen:

• 33102: Een explorerende en experimentele aanpak tonen om meer te weten te komen over techniek.
  • 33204: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de specifieke functie van verschillende onderdelen onderzoeken en verwoorden via hanteren, monteren en demonteren. Waarvoor dienen die onderdelen?
  • 33206: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen verwoorden uit welke grondstof of materiaal de onderdelen gemaakt zijn.
  • Uit welke grondstof of materiaal zijn de onderdelen gemaakt?
  • 33208: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren hoe ze onder meer gebaseerd zijn op kennis van eigenschappen van de gebruikte materialen. Waarom werden net die materialen en grondstoffen gebruikt?
  • 33209: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren hoe ze onder meer gebaseerd zijn op kennis van een aantal gebruikte technische principes: energieomzettingen.
  • 33210: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren dat ze onder meer gebaseerd zijn op kennis van eigenschappen van materialen en/of over natuurkundige verschijnselen en/of over technische principes.
  • 33302: Technische systemen in verschillende toepassingsgebieden van techniek gebruiken en/of realiseren.
  • 33316: Een eenvoudig technisch systeem al dan niet aan de hand van een stappenplan realiseren.
  • 33317: Een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.
  • 33318: Door gebruik nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem. Werkt het of werkt het niet?
  • 33319: Onderzoeken waarom een zelf gerealiseerd technisch systeem niet functioneert of niet voldoet. Waarom werkt het niet of voldoet het niet?