spectrumschool rh

Slimme oplossingen bedenken is een kolfje naar de hand van de GO! Spectrumschool in Deurne. Voor de laatstejaars Elektromechanica dokterde de school een virtueel eindwerk uit en na de lockdown haalde ze alle leerlingen met nood aan extra ondersteuning weer naar school. Goed voor tientallen blije leerlingen die vlot op hun leerplandoelen afstormen.

Met de zomervakantie voor de deur moeten laatstejaarsleerlingen hun eindwerk afleveren. Maar in praktijkgerichte opleidingen ligt dat niet voor de hand, want hoe begin je eraan als de praktijklokalen op school gesloten zijn? De GO! Spectrumschool in Deurne bedacht een slim antwoord voor haar zesdejaars Elektromechanica. “We hebben het hele atelier nagebouwd in een virtueel lab”, vertelt leerkracht Mohamed Al Farisi, de bezieler van het project. “In normale omstandigheden werken onze leerlingen in het praktijklokaal aan een automatiseringsproces op verkleinde productiemachines. Nu programmeren ze van thuis uit een simulator die de sturing vervangt, maar die ook werkt op de echte machines. Zo zijn de virtuele omgeving en de werkelijkheid compatibel. Om alles klaar te krijgen, hebben we nauw samengewerkt met enkele bedrijven die in sneltempo voor gratis licenties hebben gezorgd.”