HOUSE OF THE FUTURE
DEEL 1 & 2

HouseOfTheFuture

Info:

Tijdens het eerste deel van deze workshop duiken we in de wereld van coding en maken we kennis met de microbit. Met dit handige apparaat en de nodige programmeerkennis automatiseer je zelf allerlei taken. Wat dacht je van een elektronische dobbelsteen of kompas? Of liever een lichtbord waarop je naam verschijnt? Per 2 leerlingen leren we coderen aan de hand van een reeks opdrachten. Begeleiding staat klaar om je terug op weg te helpen wanneer je ergens vast zit.

In deel II laten de leerlingen hun creativiteit los om aan de hand van de microbit het klaslokaal te automatiseren. Voldoende materialen zullen aanwezig zijn voor het bouwen van deurbellen, gordijnen die automatisch sluiten wanneer we de projector willen bedienen, alarmen die afgaan wanneer de tijd verstreken is voor het maken van een toets,..

Tijdens deze workshops werken we aan volgende leerplandoelen:

House Of The Future (deel 1)

• 33209: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren hoe ze onder meer gebaseerd zijn op kennis van een aantal gebruikte technische principes.
  • 33217: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren dat ze evolueren en verbeteren.
  • 33302: Technische systemen in verschillende toepassingsgebieden van techniek gebruiken en/of realiseren.
  • 33304: “De behoefte” en “het probleem” voor het maken van een technisch systeem expliciteren.
  • 33309: Ideeën voor een ontwerp van een eenvoudig technisch systeem bedenken via “trial and error”.
  • 33310: Ideeën voor een ontwerp van een eenvoudig technisch systeem verzamelen via een probleemoplossende denkwijze.
  • 33316: Een eenvoudig technisch systeem al dan niet aan de hand van een stappenplan realiseren.
  • 33317: Een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.
  • 33318: Door gebruik nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem.
  • 33402: Technische systemen in verschillende toepassingsgebieden van techniek correct gebruiken.

House Of The Future (deel 2)

• 33101: Bij een technisch probleem creatieve oplossingen bedenken en toelichten.
  • 33301: Een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
  • 33306: Voor een technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren eigen criteria verwoorden.
  • 33501: Effecten van technische systemen op het dagelijks leven en de samenleving illustreren.