Kies je taal

Spectrumschool > Onze opleidingen > Leren+Ontdekken

Leren + Ontdekken

Je ontdekt je talenten en maakt zo een goede studiekeuze voor de 2e graad.

1e graad

Dit traject kan je volgen op Campus Plantijn (Borgerhout) en op Campus Ruggeveld (Deurne).

LO home 01
LO entiteitenpagina STEM 01

In onze 1ste graad bouw je verder op de kennis en vaardigheden van de lagere school. Je bereidt je voor op een studiekeuze in de 2e graad die past bij jouw interesses, mogelijkheden en talenten. Een echte studierichting kies je pas vanaf het 3e jaar.

Zowel in het eerste jaar A-stroom (1A) als in het eerste jaar B-stroom (1B) krijg je basisvorming. In 1A krijg je algemene basisvorming, in 1B toegepaste basisvorming.  Als je het getuigschrift van het basisonderwijs hebt behaald kan je starten in 1A. Zonder getuigschrift basisonderwijs kan je starten in 1B. Als je slaagt voor 1B behaal je ook het getuigschrift van het basisonderwijs.

In 2A en 2B krijg je basisvorming en je kiest daarnaast een basisoptie. Tijdens de basisopties ga je verder op zoek naar je interesses en talenten.

Ontdekken wat je talenten zijn is heel belangrijk. Bij ons ga je ernaar op zoek via de vragen; Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?

< Klik op de links per campus of scroll naar beneden voor meer info >

CAMPUS PLANTIJN

Je proeft van verschillende vakgebieden en ontdekt zo je talenten.
In onze afdeling OKAN (Anderstalige Nieuwkomers) maak je kennis met de taal en ontdek je je talenten.

CAMPUS RUGGEVELD

Je kiest een domein en ontdekt je talenten binnen dit domein.
Je kan kiezen tussen de domeinen STEM of SPORT.

ALGEMEEN

LEREN+uren

Je krijgt ondersteuning op maat tijdens “LEREN+”

Leren+ is leren in een krachtige leeromgeving met ondersteuning en begeleiding volgens de verschillende noden en interesses van elke leerling.

> A-stroom: Naast de algemene lessen krijg je tijdens de “LEREN+uren” begeleiding op maat volgens jouw vragen en noden.
> B-stroom: Tijdens een aantal Leren+uren krijg je via de ADI-methode de kans om op eigen tempo de leerstof te verwerken.

We voorzien we een extra “LEREN+moment” in de vorm van huiswerkbegeleiding op woensdagnamiddag voor A-stroom én B-stroom.

ZAP* (A-stroom)

* Enkel op campus Plantijn

Geïnspireerd door het Daltononderwijs krijg je wekelijks 3 ZAP-uren.

ZAP betekent “zelfgestuurd leren voor algemene vakken”. Je werkt met studieplanners.  Je bepaalt zelf (zappen) aan welke taken je wil werken. Je verwerkt de leerstof zelfstandig en kiest of je dit alleen of samen met andere leerlingen doet. De leerkracht is “vraagbaken” en begeleider.

In het Daltononderwijs ligt de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid.

Projectmatig

Een aantal vakken worden projectmatig gegeven.

Je maakt via boeiende thema’s kennis met “STEM” en “KUNST en CULTUUR”.

Met de ADI-methode gaan we gedifferentieerd aan de slag tijdens de lessen zodat alle leerlingen de kans krijgen om op eigen tempo de leerstof te verwerken.

Binnen STEM focussen we op de 21ste eeuwse vaardigheden. De technologie evolueert vandaag heel snel.  STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Deze vier zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als “digital native” oefen je informatievaardigheden, creatief, kritisch & probleemoplossend denken, computional thinking, en nog veel meer.

Binnen Kunst & Cultuur maak je via boeiende thema’s kennis met een brede artistieke vorming.  Je leert je creatieve mogelijkheden ontdekken en ze verder te ontplooien. Je gaat zelf creatief aan de slag en oefent in je cultureel zelfbewustzijn via de verschillende culturele vaardigheden (waarnemen, verbeelden, analyseren, conceptualiseren).

Rots & Water

In het eerste jaar krijgen alle leerlingen een “ROTS en WATER-training”.

Op een sportieve en actieve manier leren leerlingen zichzelf beter kennen. Ze leren hoe ze met elkaar omgaan en trainen hun weerbaarheid.

RotsWater1
RotsWater2

Modules*

* Enkel op campus Plantijn

Ontdekken van talenten tijdens TALENTBOOST en MODULES

Tijdens onze sessies “talentboost” en de modules gaan we op zoek naar jouw talenten en interesses. We doen dit via de vragen: Wie ben ik? Wat wil ik? en Wat kan ik?

Tijdens het schooljaar doorloop je een aantal modules. Zo maak je kennis met verschillende studierichtingen.

modulemedia 01

modulesport 01