STEM-TECHNIEKEN

doordacht doen en denken met techniek

Spectrumschool > Onze opleidingen > Eerste graad > BASISOPTIE STEM-TECHNIEKEN

Wat leer je?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. In de basisoptie STEM-technieken ga je samen met de leerkracht op weg om je talenten binnen een STEM-opleiding te ontdekken en verder te ontwikkelen. Je kan STEM-technieken volgen in de A-stroom (context Elektriciteit & Mechanica) & in de B-stroom (context Elektriciteit, Mechanica & Hout).

In STEM-technieken leer je eigen systemen te bedenken en te ontwerpen. Je wordt ertoe uitgedaagd zelf te onderzoeken welke keuzes je op een veilige en doordachte manier kan maken (‘Welke grondstoffen, gereedschappen, machines … zal je gebruiken?’).  Met het uittesten en, indien nodig, verbeteren van je systeem maak je de cirkel rond.

Om inspiratie op te doen, zal je ook dagdagelijkse systemen onderzoeken. Je gebruikt hiervoor wiskunde en wetenschappen.  Om de taal van de technologie te leren begrijpen, leer je ook handleidingen, plannen & tekeningen lezen. Want een echte denker en doener benut al zijn talenten.

Wanneer je kennis hebt gemaakt met al deze mogelijkheden, zal je al een heel ander beeld hebben van alle beroeps- en studiemogelijkheden waarbij je deze talenten kan inzetten.

Wat is een basisoptie?

In het 1e jaar krijg je algemene basisvorming. Vanaf het 2e jaar krijg je nog steeds een groot deel basisvorming die voor iedereen hetzelfde is, maar je kan wel kiezen voor een basisoptie. De basisopties dienen als kennismaking zodat je kan ontdekken waarvoor je aanleg en belangstelling hebt. Vanuit je ervaringen zal je dan in de 2de graad een studierichting kunnen kiezen.

Iets voor jou?

LO bso hout IMG 0034

Je werkt graag met je handen

LB bso elektriciteit IMG 9457

Je werkt graag met gereedschap

LB bso metaal IMG 0707

Je houdt van techniek

Voor wie?

Stel je je wel eens de vraag stellen hoe een toestel werkt? Steek je graag zelf de handen uit de mouwen? Wil jij je eigen uitvinding écht maken? Dan zit je goed in de basisoptie STEM-technieken!

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid van de Spectrumschool.
Ik Accepteer

Wat nadien?

Ben je geslaagd voor het 2e jaar? Dan mag je starten in de 2e graad. De basisoptie 2B STEM-technieken is een ideale vooropleiding voor de opleidingen Elektriciteit, Automechanica, Basismechanica Machines & Hout. Overstappen naar 1A is eventueel ook mogelijk. De basisoptie 2A STEM-technieken is een ideale vooropleiding voor de opleidingen Elektrotechnieken & Elektromechanica.

Taal & Cultuur 2

STEM-Technieken 5
ZAP differentiatie Frans, Nederlands en wiskunde 3
totaal 33

Een specifieke vraag over deze opleiding?

Sonja Wellens
Adjunct-directeur Leren + Bekwamen