Spectrumschool > Onze opleidingen > Eerste graad > BASISOPTIE MAATSCHAPPIJ & WELZIJN
Een opleiding Leren + Ontdekken (B-stroom) van GO! Spectrumschool, Campus Plantijn

Wat leer je?

In de basisoptie 2B Maatschappij en Welzijn staat het welzijn voor, en van, de mens in de maatschappij centraal. Je maakt kennis met een aantal basisbegrippen en -technieken om het samenleven, de eigen gezondheid en de eigen lifestyle in onze diverse maatschappij te optimaliseren en in stand te houden. Dit binnen de context Haarzorg, Zorg & Voeding

Je wordt bewustgemaakt en ertoe aangezet om te werken aan een gezonde levensstijl (sociaal en emotioneel welzijn, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging, … ). Je leert via eenvoudige opdrachten en praktische oefeningen hoe je creatief met die welzijnsaspecten kan omgaan en hoe dat je eigen lifestyle beïnvloedt.

Je leert om te gaan met wie je dagelijks in contact komt en je ontwikkelt in die omgnag de elementaire sociale en communicatieve vaardigheden. Hierbij vormen vaardigheden zoals “observeren” en “interpreteren van gedrag” een belangrijk uitgangspunt. Ook het omgaan met de diversiteit in onze samenleving is een belangrijk aandachtspunt.

Wanneer je kennis hebt gemaakt met al deze mogelijkheden, zal je al een heel ander beeld hebben van alle beroeps- en studiemogelijkheden waarbij je deze talenten kan inzetten.

Wat is een basisoptie?

In het 1e jaar krijg je algemene basisvorming. Vanaf het 2e jaar krijg je nog steeds een groot deel basisvorming die voor iedereen hetzelfde is, maar je kan wel kiezen voor een basisoptie. De basisopties dienen als kennismaking zodat je kan ontdekken waarvoor je aanleg en belangstelling hebt. Vanuit je ervaringen zal je dan in de 2de graad een studierichting kunnen kiezen.

Voor wie?

Deze basisoptie richt zich vooral tot leerlingen die sociaal voelend zijn en heeft als doel hen te laten kennismaken met verschillende contexten waarin maatschappij en welzijn een belangrijke rol spelen.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid van de Spectrumschool.
Ik Accepteer

Wat nadien?

Ben je geslaagd voor het 2e jaar? Dan mag je starten in de 2e graad. De basisoptie 2B Maatschappij en Welzijn is een ideale vooropleiding voor de opleiding Voeding-Verzorging Je kan ook overstappen naar een opleiding in 2A of een opleiding in 3TSO.

Lessentabel - 2B MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN

VAKAANTAL LESUREN
Project Algemene Vakken 7
Toegepaste Algemene Vorming 3
Module haarzorg 4
Module voeding 4
Module verzorging 4
Taal & Cultuur 2
Project Kunst & Cultuur 2
Maatschappelijk Vorming 2
Lichamelijke opvoeding 2
Leren + 1
PAV+ 1
Levensbeschouwelijk vak2
Totaal34

Raadpleeg hier de lessentabel van de basisoptie 2B Maatschappij en Welzijn

Je krijgt les op campus Plantijn in Borgerhout.

GO! Spectrumschool
Campus Plantijn
Plantin&Moretuslei 165
2140 Borgerhout (Antwerpen)
03-217.43.40
plantijn@spectrumschool.be

Je kan ons bereiken met bus 20 – bus 21 – bus 30 – bus 34

For privacy reasons Google Maps needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid van de Spectrumschool.
Ik Accepteer

Een specifieke vraag over deze opleiding?

Ann Moens
Adjunct-directeur Leren + Ontdekken