stem 1 e1588587112234

In samenwerking met

index

GO! SPECTRUMSCHOOL BEHAALT SAMEN MET 4 ANDERE SCHOLEN ALS EERSTE HET EUROPEES ERKENDE STEM-LABEL

Vijf secundaire scholen uit Antwerpen en het Waasland een jaar geleden mee in een pilootproject IN2STEM van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.  Via een coachingtraject van de Kamer en met de steun van eenentwintig grote industriële bedrijven, behaalden de vijf scholen zopas als eersten in België het EU STEM-schoollabel. Het gaat om  het GO Atheneum en het Stedelijk Lyceum Campus Hardenvoort uit Antwerpen, de Deurnese GO! Spectrumschool, Don Bosco uit Hoboken en de Broederscholen Hiëronymus uit Stekene. Wegens de coronamaatregelen namen ze hun award vandaag via videocall officieel in ontvangst.

De hoofdbedoeling van IN2STEM is zorgen voor een grotere instroom van kwalitatief sterke technische profielen in de industrie. ‘Het zijn de 21 bedrijven van ons Platform-Industrie die het initiatief genomen hebben voor dit project’,  legt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland uit. ‘De industrie in de regio Antwerpen-Waasland behoort tot de wereldtop in  industrieel ondernemen. Om die positie te behouden, moeten ze voortdurend kunnen putten uit een ruime vijver van technisch toptalent. Maar daarvoor heb je in de eerste plaats STEM-onderwijs nodig van internationaal topniveau. Die garantie hadden ze onvoldoende.’

GO! Spectrumschool hoopt vooral dat dit het imago van de technische opleidingen een boost zal geven. ‘Wij geloven in het belang en de toekomst van vakonderwijs, zowel voor de arbeidsmarktgerichte opleidingen als de opleidingen die toeleiden naar hoger onderwijs. Via dit STEM-label hopen wij op meer positieve aandacht hiervoor. En we zijn ook meer dan ooit overtuigd om in onze technische infrastructuur te investeren’, zegt directeur Christine Hannes.