bollen 01 1

STUDIEDAG

DOELGERICHT LESGEVEN EN EVALUEREN; NAAR EEN PUNTENLOOS EVALUATIESYSTEEM

VRIJDAG 26 APRIL 2019

Twee schooljaren terug startte onze school met een evaluatiesysteem zonder puntenregistratie in onze BSO-, deeltijdse én de duale opleidingen. Punten werden vervangen door bollen die stap voor stap van grijs naar groen kleuren. Een groen bolletje wil zeggen dat de doelstelling volledig behaald is.
De focus ligt hierbij op het behalen van leerdoelen per individuele leerling en niet op het klasgemiddelde. Op deze manier kan iedere leerkracht en de school ook het behalen van de eindtermen en leerplannen veel beter garanderen.  Dit jaar plukken de leerlingen daar de vruchten van. We merkten eind vorig schooljaar een daling van het aantal C-attesten en vooral een heel andere manier van besprekingen op klassenraden met minder discussie en veel meer duidelijkheid.

De corebusiness van evalueren is het verwerven van vaardigheden en werken aan competenties. Met dit systeem hebben leerkracht én leerling een duidelijk overzicht van het leerproces. Zo kan de leerkracht perfect bijsturen waar nodig. De leerling op zijn beurt kan perfect zijn of haar eigen traject uitstippelen. Een verworven doelstelling moet in principe niet meer geëvalueerd worden. Zo kan de leerling zich meer concentreren op doelstellingen die nog niet gerealiseerd zijn.”
– Hans De Schepper, coördinator van het evaluatiesysteem.

Omdat wij sterk geloven in deze manier van evalueren willen we onze expertise ook delen met de rest van het onderwijslandschap. Na het succes van de eerste editie, organiseren we op vrijdag 26 april 2019 een tweede studiedag “Doelgericht lesgeven en evalueren; naar een puntenloos evaluatiesysteem”.

> Bekijk hier de reportage van het VRT Journaal over ons evaluatiesysteem.

PROGRAMMA

• 12u30: ontvangst
  • 13u15: start- visie en achtergrondgeschiedenis van deze aanpak door C. Hannes, directeur GO! Spectrumschool
  • 14u: start infosessies:
    • Doelgericht lesgeven en evalueren binnen algemene vorming
      Hans De Schepper, PAV- en GOK- coördinator
    • Doelgericht lesgeven en evalueren binnen de praktijk/ beroepsgerichte vorming
      Guy Duchene, coördinator Leren + Werken (DBSO)
    • Het effect van doelgericht lesgeven en evalueren op het zorgbeleid van de school
      –  Sonja Wellens, adjunct- directeur Leren + Bekwamen
    • Doelgericht lesgeven en evalueren binnen projectwerking op school
      Ann Moens, adjunct- directeur Leren + Ontdekken en Sigrid Pinto, OKAN-coördinator
    • Opzet van de administratieve ruggengraat van puntenloos evalueren in Smartschool
      –  Ivo Legon, ICT-coördinator
  • 16u: afsluitmoment met aansluitend receptie.

SCHRIJF JE IN